اخبار > بازسازی و عمارت بر قبور انبیاء و اولیاء



 

کد خبر:٤١٥٤٤٩بازدید:41تاریخ درج:شنبه ١٠ آبان ١٣٩٩

  بازسازی و عمارت بر قبور انبیاء و اولیاء

در محضر علامه عسکری ره

 

 آیا بازسازی و عمارت بر قبور انبیاء و اولیاء در حدّ شرک است؟

معتقدان به تحریم
به روایاتی استدلال می کنند که مهمترین آن روایتی از حضرت علی (ع) است (که در منابع اهل سنت آمده):

 رسول خدا (ص) در تشییع جنازه ای بود که فرمود: کدام یک از شما به سوی مدینه می رود تا همه ی بت های آنجا را شکسته و همه ی قبر های آن را صاف و همه ی صورتهای (مجسمه ها) آن را دگرگون کند؟
مردی گفت: من ای رسول خدا !!  او رفت و از مردم مدینه ترسید و بازگشت. علی(ع) گفت: من بروم؟ فرمود: برو.  او رفت و سپس بازگشت و گفت: ای رسول خدا !! همه ی بت ها را شکستم، همه ی قبرها را صاف کردم و همه ی صورتها را واژگون نمودم.

در دنباله ی این روایت آمده است:

امام علی(ع) به ابو الهیاج اسدی فرمود:
من تو را به کاری مامور می کنم که رسول خدا مرا مامور آن کرد؛ فرمانم داد تا همه ی قبرها را صاف و همه ی بت ها را نابود کنم.

این روایت در کتابهای حدیثی، تکرار شده و این کامل ترین آن بود.
❌ اشکالات این روایت؛

❗️اول: این روایت با اوضاع مدینه پیش از هجرت ناسازگار است.
در مدینه، عده ای کم اسلام آورده بودند و اطلاع از احکام دین اسلام نداشتند؛ لذا حضرت (مصعب بن عمیر) را به مدینه فرستاد تا احکام را به تازه مسلمانان یاد دهد. تا اینکه کم کم اسلام در مدینه گسترش یافت و حضرت به مدینه هجرت کرد و پس از آنکه با یهود بنی قریضه و بنی النضیر و بنی قیقاع پیمان نامه منعقد کرد، حکومت خود بر مدینه را به تدریج گسترش داد.
سوال این است که: رسول خدا(ص) چه وقت و در کجا در حالی که در تشییع جنازه بوده، امام علی(ع) را به مدینه فرستاد تا بت ها را نابود، قبها را صاف و پیکره ها را واژگون نماید؟ آن هم از موضع قدرت و مانند فرمانروایی که نمی توان از فرمانش سرپیچی کرد!!

❗️دوم: جالب توجه است که نفر اول می رود مدینه و ترسان بر می گردد و پیامبر و دیگران هنوز در تشییع جنازه بوده اند، سپس امام علی(ع) را می فرستد، او می رود و بت ها را و ... می شکند و واژگون می کند و بر می گردد و آنها هنوز در تشییع جنازه بوده اند؟! چگونه ممکن است!!

❗️سوم: در انتهای حدیث، حضرت علی (ع) دستور می دهد به ابوالهیاج اسدی... . مسلم است چنین دستوری در زمان خلافت حضرت علی (ع) انجام شده.

❗️چهارم: بر فرض که این روایت صحیح باشد؛ فرمان نابودی و ویرانی قبور مشرکین در سرزمین شرک است. گسترش این حکم به قبور مسلمانان و وجوب ویرانی آنها از کجای روایت فهمیده می شود؟


📗برگستره کتاب و سنت ص۱۴۹ الی ۱۵۲

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج