اخبار > عدّه الرجال



 

کد خبر:٤٠٣٠٦٨بازدید:137تاریخ درج:شنبه ٧ مهر ١٣٩٧

 عدّه الرجال

منابع رجالی

 

عدّة الرجال

پديدآورنده : سید محسن حسینی اعرجی کاظمی

زمان پدیدآورنده: ۱۱۳۰ ـ ۱۲۲۷ق
محل نشر : قم
ناشر : اسماعیلیان
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : ۱۴۱۵ ق
تعداد جلد : ۲
قطع : وزیری
زبان : عربی

مؤلّف، این کتاب را به منظور آموزش مباحث رجالی به فرزند خود، تألیف نموده است و در زمانی که فایده دوازدهم را به پایان می رساند، فرزند ایشان فوت می کند و مؤلّف، از ادامه تألیف اجتناب می نماید؛ امّا پس از مدّتی به منظور حصول فایده بیشتر بر این کتاب، شش فایده رجالی دیگر به آن اضافه می نماید.

مقدّمه مؤلّف در بیان ضرورت علم رجال و بررسی کتاب های رجالی متقدّمان و متأخّران است.

کتاب، شامل هجده فایده رجالی است که در دو قسمت دوازده و شش فایده ای ذکر شده اند که عبارت اند از:

فایده اوّل، تاریخ اهل بیت(ع) و بعضی از فرزندان ایشان؛ و وکلای امام مهدی(عج) در زمان غیبت صغری؛

فایده دوم، بعضی از فرقه های شیعه؛

فایده سوم، در مورد قدمای مصنّف (عنوان مستقلّی برای این فایده ذکر نشده)؛

فایده چهارم، جواز اخذ خبر غیر عادل؛

فایده پنجم، الفاظ جرح و تعدیل؛

فایده ششم، حصول جرح و تعدیل به وسیله یک نفر یا بیشتر و بیان سبب جرح و تعدیل؛

فایده هفتم، تعارض میان جرح و تعدیل؛

فایده هشتم، اصحاب اجماع؛

فایده نهم، «عدّة» در کتاب های مرحوم کلینی؛

فایده دهم، تمیز مشترکات؛

فایده یازدهم، الفاظ و اصطلاحاتی که فایده آنها و مراد از آنها مخفی است، مانند لفظ «مولی»؛

فایده دوازدهم، درباره رفع تناقض میان باب های «من روی» و «من لم یرو».

بخش دوم از این فواید رجالی عبارت اند از:

فایده اوّل، راوی های منحرف و کسانی که در مورد آنها طعن وارد شده است و در موارد حاجت به آنها رجوع می شود؛

فایده دوم، مشایخی که در مورد آنها طعن وارد شده است و رجالی که مجهول اند؛

فایده سوم، بعضی از بزرگان اصحاب و تابعیان و تابعیانِ تابعیان؛

فایده چهارم، افرادی که جزو اصحاب امام معینی ذکر شده اند؛ امّا از امام دیگری روایت های زیادی دارند، و مراتب نسب های ششگانه؛

فایده پنجم، معرّفی بعضی از مشاهیر اسلام؛

فایده ششم، مشیخه شیخ صدوق و شیخ طوسی.

کتاب، دارای مقدمه تحقیق تفصیلی و فهرست های مختلف است.

محقّق تهرانی در الذریعة (ج ۱۰، ص ۱۴۱) این کتاب را با عنوان رجال الکاظمی و نیز با عنوان رجال السید محسن الأعرجی (ج ۱۰، ص ۱۴۲)، فهرست نموده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج